lördag 22 oktober 2011

Kiropraktorer på Börshuset

I början av oktober spelade jag för en 75-årsjubilerande sammanslutning för kiropraktorer på Börshuset i Malmö. Kvällen till ära hade jag skrivit en Kiropraktorsång där jag för säkerhets skull bakat in alla fördomar jag kunde komma på om yrket i fråga. Den uppskattades högljutt av jubilarerna, men jag har lite svårt att se nåt annat sammanhang där den skulle göra sig särskilt bra, men jag lägger ut texten här i alla fall:

När jag satt i skolbänk, i alla dessa år
Satt jag på ett sätt som har lämnat vissa spår
Ej i form av kunskap, nej den gick mig förbi
Allting jag har lärt mig är från hårdhänt empiri
Nej, de spår som sattes, de sattes i min kropp
Som ofta värker illa från fot till huv'ets topp
Inte minst min nacke som ser  ut som på en gam
Gjorde att jag en dag sökte upp en liten dam

Damen som jag menar har ett mottagningskrypin
men jag läste ej på skylten innan jag gick in
Jag kan ju inte läsa som ni säkert förstår
Jag halvlåg ju i skolan på lektionerna och sov
Men stället var så mysigt, med en vackert vinröd brits
Och ur en liten stereo flöt kramgoa hits
Så jag la mig på britsen jag och vänta' på min tur
Och min vana trogen låg jag snart och tog en lur

Jag väcktes på ett sätt jag fann helt oerhört brutalt
Så jag skrek ut min ångest både högljutt och nasalt
Jag tänkte att "behandlingen är ju helt skandalös!
Säg var har jag hamnat hos för underlig massös?!"
Hon bad mig ligga stilla och att ta det lite lugnt
Och sa "Det var väl utmärkt att vi fann din ömma punkt!"
Så jag höll mig på mattan, eller britsen om ni vill
Och utstod lite mer av benknäckande till

Vid tiden när det hände förstod jag inte alls
Människans behandling av min nacke, rygg och hals
Jag tog mest för givet att hon var psykopat
Nu tror jag kiropraktor eller kanske naprapat
Av detta har jag lärt mig att är man hållningslös
På halsbrytande äventyr med en liten tös
Då är det ganska viktigt - för att ej bli helt knäckt
Att inte sova när hon instruerar dig så käckt

När jag satt i skolbänk, under alla dessa år
Satt jag på ett sätt som har lämnat vissa spår
Ej i form av kunskap, nej den gick mig förbi
Nej, allting jag har lärt har vart från hårdhänt (!) empiri

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar