måndag 13 juni 2011

Utanför Telenor Arena i Karlskrona, 12/6-2011

En inhyrd buss avgick från Södervärn i Malmö till Karlskrona, där EM-kvalmatch spelades mellan Sverige och Israel (trots att Israel ligger i Asien och trots att Svenska Handbollsförbundet borde veta bättre...och då syftar jag inte på förbundets kunskaper om Israels geografiska läge, utan på deras egna stadgar).

Ungefär 200 pers stod uppe i backen ovanför parkeringen och lyssnade på Per Garthon, Behrang Miri och mig som turades om att balansera på det bilsläpp som agerade scen, medan 40 blåvitklädda opponenter stod och tjurade nere på parkeringen framför arenan. 
Förutom Manic Street Preachers låt If you tolerate this then your children will be next, spelade jag min egen Ahasverus (som både finns på Ship to Gazas samlings-CD och min senaste fullängdare) som både är en hyllning till den judiska historien och en propalestinsk kampsång, skrivven med anledning av att man ofta avfärdas som antisemait bara för att man kritiserar israelisk utrikespolitik (eller inrikespolitik, som de själva ser det). Så här går texten:

Grattis Ahasverus till att du fått sluta vandra
Och har hittat land att leva i
Jag kräver inte mer av dina barn än utav andra
Jag sörjer att de blev precis som vi
Trots alla dina lärdomar ifrån din långa vandring
Din kropp förföljd, din ande kosmoplit
De kunde valt att stolt förvalta din unika blandning
Men blev soldater, byråkrat och plit

Vem liknade du mest där du satt i ghettot i Warszawa
Israels armé eller nån i Gaza?
Och när du satt bakom Järnridån, hade du då helst försvarat
Västbanksmuren eller sett den rasa?
Ja, och du som flytt Gestapo upp på vindar och i exil
Hur stolt hade du vart där i ditt skyddsrum
Om du fått se araber drivas bort mil efter mil
I ditt namn och i namn av Livsrum?

Och du som sågs som allt från Troll till Främmande Spion
Och jämt fick spela syndabockens roller
Vilken skam att dina ungar firar din pension
Med att förnedra ett folk i gränskontroller
Du gav oss Einstein och Karl Marx och själve Jesus Kristus
men dina barn tycks nöjda med Apartheid
Om du fått se alla flyktingar från Beirut till Damaskus
Då tror jag att vi fått se en smärre släktfejd

Grattis Ahasverus till att du fått sluta vandra
Och har hittat land att leva i
Nej, jag kräver inte mer av dina barn än utav andra
Jag sörjer att de blev precis som vi
För våra länder byggdes ju de också genom plundring
Krig och etnisk rensning, rubb och stubb
Ja, jo, men det var , man hoppades ju på nåt slags förändring
Hur kan nån nu gå med i en sån klubb?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar